Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Wat zijn de SEO trends voor 2016?

SEO trends voor 2016

Tijdens 2 recente conferenties in de Verenigde Staten waren alle ogen gericht op de SEO trends voor 2016. Wat gaat er veranderen, waar ligt de focus op en wat bepaalt of websites in 2016 nog altijd goed gevonden worden in zoekmachines. We zetten de SEO trends voor 2016 op een rijtje.

Een hoge ranking betekent niet per definitie meer kliks

Hoewel het aantal kliks dat je krijgt nog altijd afhankelijk is van je positie, krijgt de manier waarop zoekresultaten met of zonder advertenties, bedrijfsvermeldingen of een carousel getoond worden meer invloed. Het advies is daarom eerst te kijken hoe zoekresultaten voor een keyword getoond worden, alvorens te bepalen wat je het beste kunt doen om op dit keyword gevonden te worden. Dit kan zijn een krachtige snippet, een AdWords campagne of een goede ranking met je bedrijfsvermelding.

Google gaat meer antwoord geven op vragen

Met de Hummingbird update is Google in staat content beter te interpreteren en daarmee kan zij zoekopdrachten die als een vraag gesteld worden beantwoorden. Google zal daarmee websites die antwoorden geven op (veel gestelde) vragen beter waarderen. Zorg daarom dat de content op je website waardevol en uniek is en jouw bezoekers antwoorden geven op hun vragen. Gebruik long tail keywords, zodat Google je content beter kan interpreteren.

Zorg dat je webpagina’s snel laden

De snelheid waarmee je pagina’s geladen worden is nog altijd een belangrijke ranking factor. Zowel Google als bezoekers haken snel af als een pagina er lang over doet om te laden. Houd dit in de gaten via Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) en let vooral op de laadtijd van images, filmpjes, scripts en apps.

Website verkeer analyseren met Google Analytics wordt moeilijker

In steeds meer gevallen is Google niet goed in staat te achterhalen waar verkeer naar je website vandaan komt. Deze zogenaamde “dark traffic” kan bijvoorbeeld afkomstig zijn van beveiligde websites, via zoeken naar afbeeldingen en van social media en mobiel verkeer. Google meet dit als direct verkeer, terwijl dit niet zo is. Hiermee raakt de data in Analytics vervuild en wordt het moeilijker je verkeer goed te analyseren en hierop te sturen.

Keywords vormen nog steeds de basis voor goede SEO

Ondanks het feit dat zoekmachines naar veel meer elementen kijken en vele nieuwe zoekalgoritmes hebben geïntroduceerd, bevestigen zij nog altijd dat keywords de basis vormen voor het interpreteren van websites. Echter door de Hummingbird update kijkt Google wel meer naar de samenhang van meerdere keywords dan naar de losse woorden. Gebruik je keyword dus in verschillende vormen en context, zodat Google in staat is dit beter te interpreteren en daarmee antwoorden te genereren op vragen.

Link penalties bestaan echt, maar kunnen verholpen worden

Als de vindbaarheid van je website lijdt onder een of meer link penalties, dan hoef je niet te wanhopen. Hoewel het niet makkelijk is, zijn link penalties wel op te lossen. Maar, voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Heb je toch link penalties aan je broek, volg dan de richtlijnen van Google om link penalties te verwijderen.

Bezoekersgedrag gaat een ranking factor worden

Omdat er steeds meer waarde wordt gehecht aan hoe bezoekers je website waarderen, zal het bezoekersgedrag steeds grotere invloed hebben op de ranking van je website. Belangrijke elementen daarbij zijn:

  1. De mate waarin bezoekers doorklikken op je website (CTR)
  2. Vinden bezoekers wat ze zoeken op je pagina en klikken ze door, of gaan ze terug naar andere zoekresultaten
  3. De toegevoegde waarde en informatie die je biedt op je pagina gerelateerd aan het keyword waar men op zoekt. Waardevolle en kwalitatieve content is dus heel belangrijk!
  4. De hoeveelheid en frequentie van social media activiteiten, die belangrijker lijken te zijn dan links naar je website
  5. De intentie van de bezoeker. Iemand die louter op zoek is naar informatie, krijgt waarschijnlijk andere zoekresultaten voorgeschoteld dan iemand die bijvoorbeeld een aankoop wil doen.

Conclusie

De SEO trends voor 2016 laten zien dat zoekmachines steeds meer het menselijk gedrag willen bedienen. Dit betekent dat onze focus moet liggen op het schrijven van webpagina’s voor bezoekers en niet voor zoekmachines. We moeten ons dus niet focussen op technische SEO volgens de traditionele spelregels, maar rijke, waardevolle en unieke content schrijven die bezoekers antwoord geeft op vragen.

Heb je hulp nodig om de SEO trends voor 2016 te implementeren, of wil je dat we de vindbaarheid van je website controleren, vraag dan onze SEO scan aan of neem contact met ons op.

Dit artikel is geïnspireerd op “What’s coming for SEO in 2016?” van Links Assistant.