Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

URL wijzigen? Niet doen!

Bij CMS’en als WordPress en Joomla! is het nogal eens het geval dat de opgegeven titel van de pagina automatisch de URL wordt. Helaas zie ik nogal eens dat een website eigenaar nietsvermoedend de titel van een pagina wijzigt en daarmee dus ook direct de URL verandert. Met alle gevolgen van dien. Want als de URL wijzigt, verandert het adres van je pagina en zijn zoekmachines je pagina kwijt. URL wijzigen? Niet doen dus!

URL wijzigen? Niet doen!

De URL is het adres van je pagina

De URL van een webpagina is voor zoekmachines het adres van de pagina. Deze ziet er meestal als volgt uit: http://www.domeinnaam.nl/paginanaam. Het veranderen van een URL visualiseer ik vaak door de vergelijking te trekken met een verhuizing. Als je verhuist en je vergeet een adreswijziging door te geven, dan zijn mensen je kwijt. Dit geldt ook voor een URL wijziging. Als je niet doorgeeft waarnaar je pagina verhuisd is, zijn zoekmachines en bezoekers je pagina kwijt. 

Pagina kwijt, ranking kwijt

Wanneer zoekmachines een pagina niet meer vinden op het bij hun bekende adres (URL), dan heeft dat gevolgen voor de ranking. Een pagina die niet meer bestaat, wordt uit de ranking van zoekmachines gehaald. En dat kan heel vervelend zijn, vooral voor pagina’s die een goede ranking hadden op hun keyword. 

Gewijzigde URL moet opnieuw ranking opbouwen

Een pagina waarvan de URL is gewijzigd (en waarvan geen adreswijziging was opgegeven) wordt gezien als een nieuwe pagina en moet opnieuw ranking opbouwen. Omdat er geen adreswijziging is, verliest de nieuwe URL de opgebouwde historie van de oude URL. Immers, zoekmachines kunnen niet de relatie leggen tussen de pagina met oude URL en dezelfde pagina met nieuwe URL. De opgebouwde historie en waarde van de pagina gaat daarmee helaas verloren. 

Inkomende links breken

Eventuele inkomende links die een pagina heeft, zullen breken op het moment dat de URL wijzigt. Een link wordt altijd gelegd naar een URL. Wijzigt de URL, dan breekt dus de link. Inkomende links geven waarde aan een pagina. Wanneer deze links breken, dan verliest de pagina daarmee ook de waarde van deze inkomende links. 

URL wijzigen is redirect instellen

Het is dus aan te raden om een eenmaal gemaakte URL niet meer te wijzigen. Als je er echter niet aan ontkomt de URL van een pagina toch te moeten wijzigen, zorg dan dat je een zogenaamde redirect instelt. Een redirect is een adreswijziging die zoekmachines vertelt wat de nieuwe URL (het nieuwe adres) van de pagina is. Daarmee worden zoekmachines en bezoekers die naar de oude URL gaan, direct doorverwezen naar de nieuwe URL. Net zoals bij een adreswijziging. Zoekmachines en bezoekers weten je pagina dus nog altijd te vinden en nog een voordeel: de historie en de waarde die de pagina heeft opgebouwd blijft behouden! 

Hoe stel ik een redirect in?

Sommige CMS’en hebben de intelligentie om automatisch redirects in te stellen wanneer de URL van een pagina wijzigt. Andere CMS’en bieden tools om redirects in te stellen. Hierbij geef je de oude en de nieuwe URL op en de redirect is automatisch ingesteld. Op Google is vaak eenvoudig informatie te vinden over het instellen van redirects voor het CMS wat je gebruikt voor je website. 

404 not found error page

Wanneer een URL niet gevonden wordt, tonen zoekmachines een 404 not found error page. Deze pagina vertelt de bezoeker dat de gewenste URL niet gevonden is en verwijst dan vaak door naar de home page van de betreffende website. Dat geeft toch de mogelijkheid de bezoeker te behouden op je website. Steeds meer CMS’en geven de mogelijkheid een aangepaste 404-pagina te maken. Hiermee kan je bezoekers met een persoonlijke boodschap doorsturen naar andere pagina’s op je website, zodat je ze niet verliest. 

Wil je meer weten of heb je hulp nodig? Laat het ons weten.