Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

De formule voor een succesvolle webshop

Hoe zet je een succesvolle webshop of webwinkel op?

Nederland telt naar schatting 70.000 webshops met een omzet in 2013 van €10,6 miljard. Toch kan slechts 20% van de online ondernemers rondkomen en heeft 33% nog nooit een euro verdient. Het aantal webwinkels en de online omzet zal in 2014 doorgroeien naar €12 miljard. Daar wilt u graag een graantje van meepikken, maar wat is de formule tot een succesvolle online onderneming?

70.000 webwinkels en €10,6 miljard omzet

Volgens een artikel in Webwinkel Webblog telt Nederland naar schatting 70.000 webshops. Dit aantal is de laatste tijd fors gegroeid, mede omdat het opzetten van een online winkel tegenwoordig een peuleschil is. Maar wie online wil ondernemen, wil daar uiteraard ook wat aan verdienen. En daar lijkt hem de schoen te wringen, want het lukt niet veel ondernemers om online succesvol te zijn. 

Een webshop loont bijna nooit

Uit recent onderzoek is gebleken dat slechts 1 op de 5 ondernemers weet rond te komen van hun webshop. 80% heeft dus nog nooit een modaal inkomen verdiend. Maar is dit voor elke webwinkelier wel het doel? Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan €10.000 en 1 op de 3 heeft nog nooit een euro winst gemaakt. Daarnaast blijken de overlevingskansen klein te zijn: slechst 41% van de webwinkels bestaat na 4 jaar nog. In de praktijk blijken veel online ondernemers hun webshop te runnen naast een normale baan of studie. Dat duidt erop dat het voor velen een uit de hand gelopen hobby is of slechts voor bijverdienste. De beperkte aandacht die men aan een webshop geeft lijkt de beperkende factor te zijn in het succes. Een succesvolle webwinkel runnen is keiharde business en is alleen weggelegd voor fulltime ondernemers (bron Z24). 

De online retail groeit in 2014 naar €12 miljard 

Volgens Thuiswinkel.org is de omzet van webwinkels in 2013 gestegen tot €10,6 miljard. Een groei van 8,5% en dat in economisch mindere tijden. Ruim 10 miljoen Nederlanders hebben samen bijna 100 miljoen bestellingen gedaan, een groei van 11%. Het is de verwachting dat de omzet in 2014 doorgroeit naar €12 miljard. Daar wil je als (online) ondernemer natuurlijk graag een graantje van meepikken. Maar hoe zet je een succesvolle online onderneming op, waar je ook nog iets aan verdient? 

De formule tot succesvol online ondernemen

In het woud van webwinkels zult u allereerst goed gevonden moeten worden. De meeste webshopsoftware bevat gereedschap voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Echter vanwege beperkte kennis bij de online ondernemer wordt hier niet of onvoldoende gebruik van gemaakt. Het resultaat is dat webwinkels prachtig ogen, maar op internet niet gevonden worden. Het is belangrijk te zorgen voor goede omschrijvingen van categorie- en productpagina’s met gebruikmaking van de juiste SEO-elementen. De optimalisatie begint vaak al in ERP systemen, wanneer deze systemen de webshop vullen. Vervolgens zult u zeker in de beginfase veel energie moeten stoppen in het onder de aandacht brengen van uw online onderneming. Al naar gelang het B2B of B2C karakter van uw onderneming kan de inzet van verschillende social media kanalen hierbij helpen. Ook is online advertising een optie, mits u hierbij goed uw doelgroep afbakend. En onthoud ook dit: ruim 2 miljoen Nederlanders bestelden het afgelopen jaar via hun smartphone of tablet. Zorg dus dat uw webshop responsive is en op elk device goed oogt en werkt. 

In dit blog ben ik niet volledig over alles waar u op moet letten en rekening mee dient te houden. Maar u begrijpt wel: een succesvolle online onderneming start u niet zomaar. Bereid u daarom goed voor, of laat u bijstaan door een goede online marketing adviseur.