Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Google’s Hummingbird update

Wat betekent Google's Hummingbird update voor uOp haar 15e verjaardag kondigde Google een nieuwe update van haar zoekalgoritme aan met de naam Hummingbird. Volgens Google is dit de grootste wijziging aan het algoritme sinds de Caffeine update in 2010 en is het van invloed op meer dan 90% van alle zoekopdrachten. Bij de Hummingbird update draait het vooral om de manier waarop zoekresultaten worden geïndexeerd. Content marketing en social media worden daarmee nog belangrijker.

De betekenis van een zoekopdracht

Google heeft zichzelf ten doel gesteld betere zoekresultaten te willen presenteren bij directe vragen en lange, complexe zoekopdrachten. Hierbij richt zij zich meer op de betekenis van de gehele zoekopdracht dan op de individuele zoektermen. Het voorbeeld dat Google bij het nieuwe algoritme geeft:

  • Vroeger: How many times do hummingbirds flap their wings per second?
  • Nu: How many times do hummingbirds flap their wings per second?

Het algoritme is daarmee ook beter in staat zoekopdrachten van mobiele apparaten op basis van gesproken tekst te interpreteren.

Content en social media worden nog belangrijker

Als gevolg van deze update wordt de inhoud van websites nog belangrijker (content marketing). Wanneer zoekopdrachten meer op betekenis worden geïnterpreteerd, worden zoekresultaten meer dan ooit op de juiste inhoud afgemeten. Hoe duidelijker de inhoud van uw website, hoe beter Google de relevantie van uw website kan beoordelen en u beter in zoekresultaten naar voren laat komen.

Ook de mate waarin uw content via social media wordt gedeeld wordt belangrijker. Social media gebruikers praten over inhoud en delen dit vanuit de betekenis van de content. Met andere woorden alleen relevante content die antwoord geeft op vragen wordt gedeeld (share) en gewaardeerd (like). Dit draagt weer bij aan een betere interpretatie door zoekmachines, wat u beter naar voren brengt in de zoekopdrachten van uw potentiële klanten.

Optimaliseer uw website op de Google Hummingbird update

Het draait dus allemaal om eigen, originele, relevante en bruikbare content. Om geen negatieve gevolgen van de Hummingbird update te ervaren is het belangrijk dat u aandacht besteed aan de content van uw website. Zorg ervoor dat de titel, omschrijving, headers en inhoud van uw webpagina’s goed weergeven waar de pagina over gaat. Zorg er daarnaast voor dat bezoekers uw content eenvoudig kunnen delen en waarderen via social media kanalen.