Hoe schrijf je een goede SEO tekst?

Een goede SEO tekst schrijf je met unieke, eigen en rijke content in een heldere structuur

Een goede SEO tekst is een eigen, unieke en kwalitatieve tekst met rijke content, goed gestructureerd en makkelijk leesbaar. Hierbij is het van groot belang om alle SEO elementen op een goede manier te gebruiken en van de juiste inhoud te voorzien.

Schrijf eigen, unieke en kwalitatieve content

Het internet staat vol met informatie, ook over de onderwerpen waar jij over schrijft. Dus wil je opvallen, dan moet je wel wat extra’s te bieden hebben. Over iets schrijven waar (vele) anderen al over geschreven hebben haalt niets uit. Jouw informatie moet van toegevoegde waarde zijn voor je lezer, dus iets bieden wat ze nog niet wisten. Focus dus goed op de toegevoegde waarde die je te bieden hebt. Je mag best voor een deel terugvallen op al bekende informatie, als je uiteindelijk maar iets extra’s biedt waar de lezer wat aan heeft. Daarmee creëer je eigen, unieke en kwalitatieve content, wat niet alleen door bezoekers wordt gewaardeerd, maar ook door zoekmachines.

Schrijf een SEO tekst met rijke content

De meeste mensen zijn visueel ingesteld en zijn te ongeduldig om lange teksten te lezen. Maar daartegenover staat dat vele onderzoeken hebben uitgewezen dat langere teksten beter scoren in zoekmachines. Voila het dilemma. Dit dilemma kun je omzeilen door gebruik te maken van rijke content zoals images en video’s. Een plaatje zegt immers meer dan duizend woorden. Dus iemand die visueel is ingesteld heeft mogelijk aan een of meer verduidelijkende images genoeg om de inhoud te begrijpen, zonder de gehele tekst te moeten lezen. Hetzelfde geldt voor video. Sommige mensen kijken liever een video waarin een onderwerp wordt toegelicht, dan dat ze hiervoor de tekst moeten lezen. Door een lange tekst met rijke content te combineren bedien je zowel zoekmachines als bezoekers.

Zorg voor een goede structuur, die makkelijk leesbaar is

Een lange tekst kun je makkelijker leesbaar maken door het in een goede, heldere structuur te verpakken. Hierbij is het van belang om de SEO elementen van een pagina goed te gebruiken en van de juiste inhoud te voorzien. Enkele tips:

  1. Begin de tekst met een H1 header (kopregel), die duidelijk maakt waar de tekst over gaat. Verwerk daarin de belangrijkste keywords;
  2. Vervolg met een inleiding, waarin je uitgebreider beschrijft waar je in de tekst op ingaat. Verwerk daarin ook je keywords en eventueel keywordvariaties en keywordcombinaties. Gebruik eventueel bold of italic voor je inleiding waarmee deze zich onderscheidt;
  3. Schrijf korte, duidelijke alinea’s en voorzie elke alinea of tekstvak van een verduidelijkende H2-6 header (sub-kopregel). Verwerk hierin de belangrijkste keywords van de alinea;
  4. Maak gebruik van bold of italic tekst om woorden en tekstfragmenten op te laten vallen, die van belang zijn voor het verder begrijpen van de inhoud en boodschap.

Als je bovenstaande regels goed toepast, moet het eigenlijk zo zijn dat een bezoeker die alleen de kopregels en sub-kopregels leest, in hoofdlijnen de inhoud van de tekst begrijpt. In combinatie met images en woorden en tekstfragmenten in bold of italic die opvallen, breng je jouw boodschap over, zonder dat een bezoeker de gehele tekst hoeft te lezen. Daarnaast maakt dit het lezen van de tekst ook veel makkelijker voor bezoekers, omdat deze goed gestructureerd overkomt. Neem deze pagina maar als voorbeeld. Lees de kopregels en woorden of tekstfragmenten die opvallen en als ik het goed heb gedaan is de boodschap die ik met deze tekst wil overbrengen al duidelijk.

Schrijf voor je doelgroep, niet voor zoekmachines

Als laatste nog dit: schrijf voor je doelgroep en niet voor zoekmachines! SEO teksten schrijven om goed te scoren in zoekmachines moet niet je doel zijn. Het gaat uiteindelijk om jouw doelgroep, die iets van je wil leren. Daarom is unieke, eigen en kwalitatieve content zo belangrijk, omdat het van toegevoegde waarde voor jouw doelgroep moet zijn. De term SEO tekst is daarom eigenlijk ook geen goede term, omdat deze suggereert dat je schrijft voor zoekmachines en je vindbaarheid. Google en andere zoekmachines letten er nadrukkelijk op dat jouw content wordt gewaardeerd door je bezoekers. Hoe meer dat is, hoe beter je in zoekresultaten naar voren zult komen.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van geoptimaliseerde teksten voor jouw doelgroep, wij kunnen je helpen.

Deel je mening

We zijn altijd benieuwd naar jouw mening en inzichten!

🍪 Cookies
Voor de beste ervaring ga je door het gebruik van onze website automatisch akkoord met het gebruik van cookies. Privacybeleid