Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

“Ik heb mijn website alleen voor informatie”

Regelmatig hoor ik ondernemers uit het MKB en ZZP zeggen: “ik heb mijn website alleen om er (potentiële) klanten naar te verwijzen voor meer informatie over mijn producten en diensten”. Op zich is dit een logische gedachte. Immers tegenwoordig is het veel makkelijker om iemand informatie te verstrekken via een website waar alles op te vinden is, dan een pakket aan folders te moeten verstrekken. Maar als je die website dan toch hebt, waarom zou je dan zoekmachine optimalisatie (SEO) toepassen om ook nog andere bezoekers te trekken en extra leads te genereren?

Doorverwijzen via een visitekaartje

MKB en ZZP besteden te weinig aandacht aan zoekmachine optimalisatie (SEO)Ondernemers uit het MKB of zelfstandigen (ZZP) lopen allemaal met een visitekaartje waar vol trots hun website-adres op pronkt. Natuurlijk, want je website is tegenwoordig je virtuele etalage, waar je je producten en diensten tentoonstelt. Het is dan ook logisch dat je (potentiële) klanten naar je website verwijst om daar meer informatie over je producten en diensten te vinden. Maar als ik dan vraag waarom ze hun website niet verder geoptimaliseerd hebben om met hun producten of diensten ook goed gevonden te worden in zoekmachines, dan is het antwoord vaak: “ach, ik haal mijn klanten en opdrachten vooral uit mijn netwerk”. Ook dit is te begrijpen. Maar als je weet dat zoekmachine optimalisatie of SEO een kleine stap is, waarom zou je dan ook niet proberen om op die manier meer website-bezoekers te krijgen en extra leads te genereren?

Meer bezoekers en leads door SEO

De meeste websites van ondernemers uit het MKB en ZZP tonen een helder en overzichtelijk beeld van wie ze zijn, wat ze doen en wat ze bieden. Het is dan vaak een kleine stap om de puntjes op de i te zetten en de website te optimaliseren voor zoekmachines. Door middel van SEO begrijpen Google en Bing dan ook beter waar de website over gaat, en zal de ondernemer beter naar voren komen in zoekresultaten, wanneer (potentiële) klanten via internet naar deze producten of diensten op zoek zijn. Dit levert de ondernemer niet alleen meer bezoekers op, hij zal ongetwijfeld ook meer leads genereren.

Zoekmachine optimalisatie is niet moeilijk!

MKB-ers en ZZP-ers trekken vaak een moeilijk gezicht als het over SEO gaat. Maar zoekmachine optimalisatie is niet moeilijk! Vaak hebben ze met hun website al een goede basis gelegd en moeten nog louter de puntjes op de i gezet worden. Het is uiteindelijk niet alleen een kwestie van goed in de tekst naar voren te laten komen wie je bent, wat je doet en wat je biedt, maar dit ook structureel door te voeren in de titel, omschrijving, keywords, het gebruik van headers, bold en italic tekst, en het gebruik van images en links. Voor ondernemers is het vaak een eye-opener, zeker als ze na enige tijd ook de resultaten van de optimalisatie terugzien in Google en Bing. Vervolgens worden ze nog enthousiaster over zoekmachine optimalisatie als hun eerste leads via Google en Bing binnenkomen.